Omaishoidon ja perhehoidon palkkioihin tulee muutoksia 1.1.2026

News

Vuoden 2026 alussa tulee voimaan lakimuutoksia, jotka vahvistavat omais- ja perhehoitajien taloudellista turvaa. Katso muutokset täältä.

Henkilöt pitävä toisiaan kädestä.

Omaishoidon tuen vähimmäispalkkiot ja perhehoidon palkkiot muuttuvat 1.1.2026 alkaen. Lisätietoja muutoksista löydät sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta.

Muutokset päivitetään kaikkien hoitajien ja palkkionsaajien sopimuksille automaattisesti. Muutokset eivät vaadi sinulta toimenpiteitä. Muutokset eivät koske kaikkia palkkionsaajaryhmiä, kuten työnohjaajia, mentoreita ja menokavereita.

Omaishoidon tuen hoitopalkkiot

Omaishoidon vähimmäispalkkio (hoitoryhmä 1):

  • Omaishoidon vähimmäispalkkio (hoitoryhmä 1) nousee 1.1.2026 alkaen 530 euroon kuukaudessa. Vuonna 2025 vähimmäispalkkio oli 472,15 euroa kuukaudessa.
  • Korotuksen tavoitteena on, että omaishoidon tuen vähimmäispalkkio vastaa nykyistä paremmin omaishoitotehtävän sitovuutta ja vaativuutta.

Raskaan siirtymävaiheen palkkiot (hoitoryhmät 2 ja 3):

  • Raskaan siirtymävaiheen palkkioihin (hoitoryhmät 2 ja 3) tehdään indeksitarkistukset.
  • Hoitoryhmässä 2 palkkio nousee 966 euroon kuukaudessa vuonna 2026. Palkkio oli 944,31 euroa kuukaudessa vuonna 2025.
  • Hoitoryhmässä 3 palkkio nousee 1771,55 euroon kuukaudessa vuonna 2026. Palkkio oli 1731,21 euroa kuukaudessa vuonna 2025.

Hoitopalkkioiden määrät ja vähimmäispalkkio perustuvat lakiin omaishoidon tuesta (937/2005). Hoitopalkkioita tarkistetaan vuosittain työntekijäin eläkelain mukaisella palkkakertoimella.

  • Vuoden 2026 palkkakerroin on 1,712, mikä merkitsee noin 2,33 prosentin korotusta vuoteen 2025 verrattuna. Vuoden 2025 palkkakerroin oli 1,673.
  • Indeksitarkistus koskee sellaisia hoitopalkkioita, jotka on sovittu vähimmäismäärää suuremmiksi tai pienemmiksi ennen 1.1.2026 voimassa olleissa omaishoitosopimuksissa.

Lakisääteisiä vähimmäispalkkioita tarkistetaan seuraavan kerran palkkakertoimella vuonna 2027.

Perhehoidon palkkiot ja korvaukset

Perhehoidon palkkiot:

  • Hoitopalkkioita tarkistetaan vuosittain palkkakertoimella. Vuoden 2026 vahvistettu palkkakerroin on 1,712, jolloin hoitopalkkiot nousevat vuoden 2025 tasosta 2,33 prosenttia.
  • Sama korotus tehdään myös sijaishoidon palkkioihin.

Korvaukset:

  • Kulukorvaukset säilyvät ennallaan, eli vuoden 2025 tasolla.
  • Käynnistämiskorvauksen enimmäismäärä on 1.1.2026 alkaen 3 558,60 euroa perhehoidossa olevaa henkilöä kohden.

Lisätietoja

Katso lisätietoja perhehoidon ja omaishoidon palkkioista täältä: